HITTEPERIKELEN  1859

Vandaag is de langste dag van het jaar en morgen beginnen de dagen alweer tekorten. Vanmorgen keek ik even naar de vooruitzichten van het weer. Schrikbarend zijn de temperaturen voor de komende 14 dagen. Oké ik weet dat ook voorspellingen als sneeuw voor de zon verdwijnen, en toch schrok ik behoorlijk. Al deze vooruitzichten uitkomen smelten zelfs de zonnepanelen van het dak. Waar moeten we ons verstoppen?

Klimaatwetenschapper James Hansen heeft berekend dat 2026 het warmste jaar ooit zal worden, waarmee het huidige record van 2024, dat slechts twee jaar geleden werd gevestigd, wordt overtroffen.

Er heers tropenweer en daar kunnen wij west Europeanen niet tegen. Het sterftecijfer onder ouderen en zieken zal voorspelbaar pieken. Wat te denken van dieren en alle flora in mijn tuin? “Ik bied twee euro voor een wolk”, hoorde ik mijn buurman, al starend naar de blauwe hemel roepen. De koperen ploert is helemaal in zijn element en brandt. Code geel, code oranje, scholen schakelen massaal over op het tropenrooster. Het nationaal hitteplan wordt ontvouwen. Specialisten schuiven weer aan tafel, crisisoverleg staat breed op de agenda.

De overheid adviseert nog net voor ze met reces gaan, om voldoende water te drinken. Een uitstekend idee. Zeker nu een flesje water op een festival in vakantieoorden ongeveer evenveel kost als een tweedehands fiets. Voor drie slokken lauw kraanwater betaal je inmiddels een bedrag waarvoor je vroeger een krat bier én een frikandel speciaal kreeg.
Ook moeten we zware inspanning vermijden. Een advies dat door het grootste deel van Nederland direct enthousiast wordt opgevolgd. De gemiddelde Nederlander raakt al buiten adem bij het zoeken naar de afstandsbediening.

Verder moeten we ouderen goed in de gaten houden. Dat is dezelfde generatie die zonder airco, zonder zonnebrand factor 50 en zonder Nationaal Hitteplan vele zomers heeft overleefd. Mensen die in de jaren zeventig gewoon doorwerkten terwijl het asfalt onder hun klompen zacht werd.
Maar anno 2026 verschijnt er voor elke graad temperatuurstijging een nieuwe expert op televisie. Die legt uit dat de zon gevaarlijk is, dat asfalt opwarmt, dat dorst een signaal is dat je moet drinken want anders ….. Het wachten is op de eerste wetenschapper die een uur kan vol lullen over het feit dat ijsjes een verkoelend effect hebben.
Ook werkgevers worden opgeroepen rekening te houden met hun personeel. Dat klinkt hartverwarmend. Dezelfde werknemer die de rest van het jaar wordt geacht targets, deadlines en werkdruk te overleven, krijgt nu een mailtje met de dringende boodschap om af en toe een glaasje water te pakken.
De media grijpen in de komkommertijd dit onderwerp dankbaar aan om alarm te slaan. Maar diezelfde scribenten doen over drie maanden verslag van een natte herfst en vragen waar de legendarische zomers zijn gebleven. Laten we eerlijk zijn, de hele natie klaagt weer over de vreselijke hitte en daarmee is het nationale klaagmoment ook weer gelanceerd. Eerst is het te warm, dan te droog, daarna geheid weer te nat en benauwd. Tegen half september verlangen we weer allemaal naar een beetje zon.
Wij zijn het enige volk ter wereld dat een crisis weet te organiseren rond prachtig terrasweer. Ach laten we eerlijk zijn, in Nederland staat feitelijk het Nationaal Zeurplan altijd aan. NONDEDJUU !!!

 

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.