DRAMATIEK 1741

Wat een ongekend geluk dat we geen luister- en kijkgeld meer betalen. Die financiering verloopt via de overheid. Het beeldscherm schotelt ons uitzendingen voor die te onnozel zijn voor woorden, zowel bij de publieke omroep en zeker bij de commerciële concurrenten. Een soort verlengde van de kinderjaren stuurt men in de avond de ether in. Ons intelligentieniveau wordt behoorlijk afgebroken. De quatsch spelletjes waar we naar kijken zijn niet om aan te gluren. Al die bekende Nederlanders die zo hun contractuele inkomen verdienen kan ik niet serieus nemen. Te achterlijk voor woorden. Het is allemaal zo dramatisch slechts en inhoudsloos dat wij thuis niet eens meer kijken. Gelukkig begint maatschappelijk breed het geklaag over de programmering die betaald wordt met ons belastinggeld. Ook de politiek heeft er een mening over en begint met zagen aan de NPO-poten.

Hoe kun je met gezond verstand kijken naar de familie Meiland en hun hyperhomo, de aanstel quizzen van Linda de Mol (OMG wie kleedt deze de Mol-telg zo afschuwelijk lelijk en ouwelijk?), de dikke campingbaas Gillis, het familiediners en de rijdende rechter waar de ware aard van Hollanders op dierlijke wijze boven komt drijven. Big Brother die met psychologische opdrachten mensen makkelijk ophitst tegen elkaar. Dan zwijg ik nog over de realitysoaps met de vreselijke braakemmers van de Roelvinkjes, René Froger die camera’s vast wel tegen betaling toelaat, de Bauers die denken dat ze interessant zijn… moet ik nog doorgaan? De ongelooflijke diversiteit aan woningen die opgeknapt, ingericht, gekocht of gebouwd worden onder het spiedende oog van camera’s, zijn legio. Jongens kom op, presenteer eens iets waar we ook wat van opsteken. Iets dat onderhoudend en leerzaam tegelijk is. Het kan ook oprecht vermakelijk zijn zoals Ilja Gort, Nachtdieren, Man bijt Hond, of serieuzer met Nieuwsuur. De sterke formule van Vandaag Inside kan ik nog net hebben. De politiek is het met mij eens en wil voor de publieke omroep, die eindeloos herhalingen de ether in gooit, en opvallend links serveert, alvast een strikte aanpak lanceren. De zendtijd bij de commerciële omroepen wordt bekostigd door de reclameblokken die er omheen zijn gevlochten. Verplicht kijken naar al die spots bezorgt mij kromme zin. Ik haat het om elke film te aanschouwen met een marathon aan merchandising van wel 9 minuten per keer en dat drie maal per uur. Elke film is nagenoeg even lang als de advertenties die erin worden gestopt. Afschrikwekkend en ergernis opbouwend.

Bij mij thuis beleeft de radio een hernieuwd hoogtepunt. Creativiteit staat in de avonduren op de rol, een boek lezen, de krant doorlopen, schilderen, een tekst schrijven, onderwijl genietend van de muziek op de radio of die we zelf met vinyl platen, en CD’s afspelen cq playen met Spotify. Daarbij een glaasje rode wijn en regelmatig een goed gesprek. Weer aandacht voor elkaar. Een aanrader. Mocht je graag een film zien, dan biedt Netflix of een andere betaald medium, uitkomst zonder storende reclame. Weg met die waardeloze nietszeggende BNN’ers die hun zakken vullen met domme spellen, quasi gezelligheids taferelen en een valse lach. TV uit, radio aan, dat is het ware leven. NONDEDJUU!!!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.