
22 jun Loeki 1599
Er is maar één reden dat ik in de pauze van de EK-wedstrijden niet uit mijn luie fauteuil verrijs: Loeki de Leeuw. Met blijmoedigheid nam ik op nieuwsgierige afstand kennis van het feit dat vele reclamehaters al een poosje actievoerden voor de terugkeer van de leeuw in de STER reclame. Deze maand is het zover, de ietwat sullige leeuw mag weer optreden. Een genot en een verrijking voor de adverteerders en een aantrekkelijk item voor de kijkers. Eerst het orkest dan de dirigent, is een gezegde dat aangeeft dat Loeki de reclameblokken opsmukt. In 1952 al ontwikkelde Joop Geesink in zijn reclamestudio de leeuw Loeki. Niet voor advertising maar als mascotte van het Nederlands elftal. Pas op maandag 24 januari 1972, ik herinner het me het als de dag van gister, vulde Loeki de Leeuw de drie (later 4)-seconderuimtes tussen de reclameblokken van de STER. Het maken van die seconde filmpjes is monnikenwerk. Elke beweging wordt in minieme fragmentjes beeld voor beeld gefotografeerd en daarna achter elkaar gemonteerd zodat het lijkt alsof de leeuw leeft. Voor elke clip zijn honderd verschillende posities nodig. Door alles achterelkaar af te spelen vorm je een video van 4 seconden. Stop-motion, heet de techniek die er achter zit. Heel af en toe componeerde men er muziek bij. In 2004 ging Loeki de Leeuw verplicht met pensioen, het werd te duur, zo gaat het gerucht. Ruim zevenduizend verschillende Loeki stuntels waren toen geproduceerd. Hoewel reclamemakers alles uit de kast haalden om hun producten aan te prijzen trok Loeki de volledig aandacht. Of het succes het begin was van zijn aftocht weet ik niet. Wel staat als een paal boven water dat de leeuw gemist werd in de reclameblokken. Sinds 1995 wordt jaarlijks de Gouden Loeki voor de beste reclamespot uitgegeven. Een eerbetoon aan onze leeuw. Ik weet dat Loeki niet aldoor alleen figureerde, menigmaal werd hij bijgestaan door 5 andere animatiefiguren als muisje Piep, eend Guusje, welpje Wellepi, zijn vriendinnetje Rosie en olifantje Filipe. Meestal zweeg de Leeuw, toch staat in ons aller geheugen het woord ‘asjemenou’ gegroefd. Legendarisch toch. Loeki verdween in de archieven en werd heel af en toe afgestoft bij bijzondere evenementen en figureerde ook enkele jaren in de Efteling. Hij lijkt een beetje op de Heintje Davids van de reclamewereld maar dan in positieve zin. Want Loeki is gewoon eerlijk, volks en prettig, daarnaast roept hij altijd wel een glimlach bij me op. Glimlachen moet ik ook om Depay, die is duidelijk fan met een levensgrote tattoo van Loeki’s kop op zijn rug. Aan de voorzijde is de voetballer wat ingetogener want enkel zijn ontwikkelde reukorgaan heeft raakvlakken met de reclameblokpop. Volgens ingewijden zou ook Ruud Gullit iets met Loeki hebben want menigmaal wordt vol ontzag verteld dat de staart van Loeki bij Ruud aan de voorzijde is gesitueerd. En zo is de leeuw weer terug bij zijn oorspronkelijke functie; mascotte van het Nederlands elftal. Het is alleen verrekte jammer dat ondanks de steun van de leeuw, alle euforie ten spijt, de Hollandse ploeg snel weer thuis zal zijn. Zonder prijzen en zonder keiharde overwinnings brul. Nondedjuu!!!
(de foto bij dit artikel is geplaatst met instemming van de geestelijke moeder van Loeki de Leeuw, mw Louise Geesink)
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.